SAVJETI LOGOPEDA
SPREMNOST DJETETA ZA POLAZAK ŠKOLU
S LOGOPEDSKOG ASPEKTA
Polazak u školu predstavlja važno razdoblje u djetetovu životu. U provjeri djetetove zrelosti za školu u prvom redu se procjenjuju njegove socijalne, emocionalne i intelektualne sposobnosti. S obzirom da je usvajanje vještine čitanja i pisanja najbitniji zadatak na početku djetetovog školovanja, od velike je važnosti i procjena stanja predčitalačkih vještina koje su preduvjet za to. Njihova nerazvijenost ili nedostatna razvijenost mogu upućivati na teškoće usvajanja čitanja i pisanja, i stoga je potrebno posvetiti posebnu pozornost ovom segmentu pripreme djeteta za školu.
Uloga logopeda u tom je smislu vrlo značajna. Logopedska procjena djetetove spremnosti za polazak u školu odnosi se na razvoj govora i jezika, razvijenost predčitalačkih vještina i grafomotoričku zrelost.
U odnosu na govorno-jezičnu razvijenost djeteta pred polazak u školu očekuje se:
- da pravilno izgovara sve glasove (toleriraju se još samo blaga odstupanja u izgovoru, npr. umekšavanje izgovora palatala Š,Č,Ć,D,Đ)
- da se pravilno gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, te rodove i padeže imenica, zamjenice, prijedloge...)
- da ima dovoljno bogat rječnik
- da zna prepričati kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu: uvod, tijek radnje, završetak
- da zna verbalno definirati jednostavne pojmove (npr. što je lopta?, te da u definiciji spominje čemu lopta služi, kakvog je oblika, od čega je napravljena..., npr. Lopta je okrugla, gumena, služi za igranje...)
- da zna verbalno iskazati po čemu su neke stvari (bića, pojave) slični, a po čemu su različiti (npr. po čemu su slične čaša i šalica? - slične su jer su napravljene od stakla, iz njih se pije..., a različite jer šalica ima ručku, a čaša nema...)
PRED�ITALA�KE VJEŠTINE
Jedna od bitnih značajki za razvoj predčitalačkih vještina je fonološka svjesnost, koja zapravo znači djetetovo razumijevanje da riječi koje čujemo posjeduju unutarnju strukturu. Razvoj fonološke svjesnosti odvija se slijedom od niže do više razine. U ranijoj razvojnoj fazi (4-5 godina) ona obuhvaća prepoznavanje riječi, slogova, glasova i rime, a u kasnijoj fazi (5-6 godina) obuhvaća prepoznavanje glasova na početku i na kraju riječi, prepoznavanje riječi na početni glas, glasovno stapanje (sinteza) i glasovna raščlamba (analiza).
U odnosu na razvijenost fonoloških sposobnosti očekuje se:
- da može rastaviti poznate riječi na slogove
- da slušno prepoznaje i smišlja rimu
- da prepoznaje i imenuje početni i završni glas u riječi
- da zna prepoznati mjesto zadanog glasa u riječi (početak, sredina, kraj)
- da zna imenovati riječi na zadani glas
- da može sastaviti jednostavniju riječ od pojedinih glasova (sinteza)
- da može rastaviti jednostavniju riječi na glasove (analiza)
- da prepoznaje simbole slova i brojki
U odnosu na prostornu i vremensku orjentaciju očekuje se:
- da razumije prostorne odnose: gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad
- da je usvojilo orjentaciju na:
- tijelu (lijeva/desna ruka, lijeva/desna noga, lijevo/desno oko)
- u prostoru (što je lijevo, a što desno od njega, da zna odrediti smjer kretanja)
- na papiru (što je na lijevoj, a što na desnoj strani papira)
- da razumije vremenske odnose: prije, poslije, jutro, podne, večer, jučer, danas, sutra...
poželjno je da poznaje dane u tjednu, da se snalazi na satu (puni sat)
U odnosu na razvijenost grafomotorike očekuje se:
- da posjeduje fleksibilnost šake i prstiju, pravilno drži olovku, da mu je linija jasna i odgovarajućeg pritiska
- da po uzorku zna povlačiti linije od crte do crte, od točke do točke, ravne, kose, kružne i valovite linije
- da zna precrtati geometrijske likove: krug, kvadrat, trokut, romb
- da zna napisati svoje ime velikim tiskanim slovima
Prijedlog IGARA I AKTIVNOSTI u svrhu razvijanja predčitalačkih vještina i pripreme za školu:
- Razvoj vizualno-prostorne percepcije i predodžbi:
-“točka, točka, crtica” - crtanje likova po istačkanom predlošku
- nadopunjavanje crteža (dijelovi kuće, životinje...)
- preslikavanje uzoraka, nastavljanje niza
- bojanje slikovnih predložaka i sl.
- Razvoj motorike prstiju:
- oblikovanje modela od tijesta (gline, plastelina)
- igre prstićima (imitacija raznih pokreta i likova)
- Razvoj artikulacijske motorike, oblikovanje i automatizacija izgovora glasova:
- prema individualnim potrebama djeteta i preporuci logopeda
- Razvoj fonematskog sluha
- igre slušanja (“pogodi što se čuje” - osluškivanje i prepoznavanje različitih zvukova iz okoline)
- prepoznavanje glasova u riječima (igra “na slovo na slovo”
- Kojim glasom/slovom počinje i/ili završava riječ?, igra “kalodonta” - Započni riječ onim glasom/slovom kojim završava prethodna riječ!)
- slogovna i glasovna analiza (tražimo riječi radnje koje počinju slogovima OD- ili DO- i riječi zanimanja koje završavaju na -AR, -AŠ...)
- Razvoj leksičko-gramatičkog aspekta jezika
- upoznavanje srodnih riječi (npr. pogodi zanimanje “uči učitelj, kuha kuhar, gradi graditelj...)
- upoznavanje vrsta riječi (za imenovanje predmeta - Tko je... / Što je ...?, za izražavanje radnje - Što radi ...? i riječi za opisivanje - Kakav je ...?, Od čega je ...?, čiji je ...?)
- pretvaranje jedne riječi u drugu (napravi umanjenice, uvećanice...)
RIMA
Djetetu najprije treba davati više primjera riječi koje se rimuju, a zatim provjeravati koliko ih je uspjelo zapamtiti - Pogodi koja se riječ slaže tj. slično zvuči s ovom što ja kažem!
Kasnije je moguće tražiti da dijete samo smisli slične primjere rime, bez obzira na njihovo značenje, npr. pet, let, met, ket, net...
NOS – KOS MUHA – JUHA
LAV – MRAV PTICA – ŽLICA
SOL – GOL ŠLJIVA – GLJIVA
ČEP – DŽEP KRUŠKA – NJUŠKA
SIR – ŽIR STOLICA – POLICA
PAS – GLAS MED – LED – RED
RAK – VLAK KOST – GOST – MOST
VUK – ĆUK RODA – VODA – MODA
LIST – KIST SLON – BALON – SALON
BURA – CURA KRAVA – TRAVA – BRAVA
Srodne riječi – na primjer: Zanimanje čovjeka koji uči je učitelj.
kuha - kuhar
pleše - plesač
zida - zidar
pliva - plivač
liječi - liječnik
prodaje - prodavač
vozi - vozač
svira - svirač
pjeva - pjevač
glumi - glumac...
Zanimanja koja završavaju na -AR , -AČ:
zidar - čuvar - prodavač
pekar - dimnjačar - vozač
ribar - konobar - kovač
cvjećar - mornar - pjevač
mesar - zubar - svirač
kuhar - postolar - čistač
vratar - električar - orač
stolar - mehaničar... - kopač...
Rije�i radnje koje počinju na DO-, OD- :
doći - odnijeti
donijeti - odvagati
dočekati - odvesti
dozvati - odmoriti
dovršiti - odlaziti
dobiti - odletjeti
doletjeti - odlučiti
doživjeti... - odrezati....
Pogodi zanimanje - na primjer: čovjek koji pravi kruh zove se pekar.
čovjek koji
- nosi poštu je ........
- gasi požar je ........
- pravi kolače je ........
- čuva red i mir je ........
- prodaje meso je ........
- poslužuje piće je ........
- popravlja struju je ........
- prodaje cvijeće je ........
- popravlja zube je ........
GLASOVNA SINTEZA I ANALIZA
Počinje se od jednostavnih riječi (jedan slog, tri glasa/slova), a zatim se postupno povećava njihova složenost (od 2 do 4 sloga, od 4 do 8 glasova /slova), uvodeći i parove suglasnika (na početku i/ili u sredini riječi).
O-K-O J-A-J-E S-T-A-N M-J-E-S-T-O
U-H-O K-A-P-A V-L-A-K K-R-U-Š-K-A
O-Č-I M-O-R-E S-L-O-N S-T-A-B-L-O
U-Š-I K-U-Ć-A Z-M-A-J K-U-T-I-J-A
P-A-S Š-U-M-A I-G-L-A Š-A-L-I-C-A
S-A-T P-I-L-E U-S-T-A C-I-P-E-L-E
M-I-Š N-O-G-A G-L-A-V-A A-V-I-O-N
Š-A-L M-E-D-O S-L-O-V-O K-A-M-I-O-N
L-A-V R-U-K-E Z-V-O-N-O N-O-G-O-M-E-T
R-A-K Z-I-M-A S-U-N-C-E T-O-B-O-G-A-N
N-O-S V -O-D-A M-A-Č-K-A D-I-Z-A-L-I-C-A
P-U-Ž... Z-E-K-O... P-A-Š-T-A... Č-O-K-O-L-A-D-A
Pripremila:
Senija Bašić-Goja, prof. logoped